پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228245
هشدار متخصصان به والدين کودکان اوتيسم
تاریخ انتشار : 1396/03/29 18:05:31
نمایش : 1460
يک متخصص بيماري‌هاي کودکان و نوزادان گفت: مراجعه والدين کودکان اوتيسم به مراکز و درمانگران با شعار درمان قطعي اوتيسم اشتباه است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زهرا نوع پرست مديرکل مراکز توانبخشي روزانه سازمان بهزيستي و متخصص بيماري هاي کودکان و نوزادان اظهار کرد: تاکنون در هيچ جاي دنيا درمان قطعي اوتيسم مشخص نشده، زيرا هنوز علت اصلي و قطعي اين اختلال مزمن ومادام العمر مشخص نيست لذا درمان قطعي‌اي هم ندارد و نبايد والدين کودکان اتيسم قرباني مراکز بدون مجوز و بهانه‌هاي دروغين مبني بر درمان قطعي اوتيسم شوند.

وي بيان کرد: توانبخشي به عنوان سطح سوم سلامت و به عنوان راهي براي جلوگيري از گسترش اين اختلال به دامنه‌هاي ديگر زندگي کودک است که والدين بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند.

نوع پرست گفت: توانبخشي نظير درمان بايد در زمان مناسب بکار گرفته شود و زمان طلايي در مداخله توانبخشي بهترين تاثير را در کنترل عوارض اختلالات اوتيسم ايفا مي‌کند.

وي تصريح کرد: آمار دقيقي از شيوع اوتيسم در کشور در دست نيست، چون تحقيق وسيعي در اين زمينه در ايران انجام نشده اما با توجه به آمار جهاني اختلال که در ماه دسامبر اعلام شده  يک درصد جوامع در دامنه سني کودکي تا بزرگسالي مبتلا به اوتيسم هستند.

مديرکل مراکز توانبخشي روزانه سازمان بهزيستي  افزود: بهترين زمان مداخله بلافاصله پس از تشخيص در سن ۲ تا ۵ سالگي است و نبايد با تشخيص يک فرد به کودک برچسب اوتيسم بزنيم.

 وي  گفت: تشخيص اوتيسم، گروهي و توسط متخصصان روانشناسي، کاردرماني، گفتاردرماني و در صورت وجود اختلالات ديگر همراه مثل صرع وجود روانپزشک جهت کنترل دارويي ضروري است و نبايد سريع در تشخيص اوتيسم به تصميم رسيد.

نوع پرست اظهار کرد: اکنون ۶۳ مرکز در کشور با بالغ بر  ۲ هزار و ۳۰۰کودک باختلال اوتيسم به ارائه خدمات آموزشي و توانبخشي مي‌پردازند و سازمان بهزيستي کشور آموزش‌هاي مستمر و تخصصي براي تجهيز مسئولين فني و مربيان و کارشناسان مراکز روزانه آموزشي و توانبخشي اختلال طيف اوتيسم به جديدترين و علمي‌ترين روش‌هاي مداخلات مرکز محور و خانواده محور در سراسر کشور را از سال ۹۱ در دستور کار خود قرار داده و
نظارت‌هاي علمي و تخصصي بر روند فعاليت مراکز اوتيسم بطور مستمر انجام مي‌شود.

وي گفت: طرح مراقبت موقت اوتيسم نيز در استان هاي خراسان رضوي وگيلان از سال گذشته شروع شده، اما مشکل اساسي خانواده‌ها نبود پوشش بيمه خدمات توانبخشي پزشکي نظير خدمات کاردرماني وشنوايي سنجي است که اميدواريم سياستگذاران سلامت و ساير متوليان در اين عرصه گام‌هاي بلندي را بردارند. 

اين متخصص کودکان و نوزادان يادآور شد: آموزش فراگير مراکز توانبخشي حرفه‌اي از سال جديد درخصوص اختلال طيف اوتيسم از اقدامات ديگر سازمان است که اميدواريم با اين اقدام  شاهد ارتقاء خدمات براي اين گروه از هموطنانمان باشيم.

باشگاه خبرنگاران جوان
 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html